Het samenstellen van een kantoor; waar moet je op letten?

Het samenstellen van een kantoor; waar moet je op letten?

Bij het samenstellen of herinrichten van een kantoor komen veel zaken kijken. Het soort kantoor, de hoeveelheid mensen (ook de veelzijdigheid hiervan) en beschikbare ruimte wegen het zwaarst mee in de beslissingen. Bij het samenstellen van een kantoor kunnen vloeren, tussenmuren en meubels bepalend zijn. Waar je allemaal op moet letten? Dat lees je in onderstaand artikel!

De beschikbare ruimte

Belangrijk voor het samenstellen van een kantoor is de beschikbare ruimte maar ook het budget. Vanuit deze twee componenten zal een plan ontstaan. De beschikbare ruimte houdt in; de ruimte voor bureaus, kantineruimte, ruimte voor een rookcabine, print –en kopieerruimte en ga zo maar door. Deze ruimte(s) moet effectief en efficiënt worden ingericht voor een optimaal gebruik. Zo moet er genoeg loopruimte zijn en niet bij elke stap worden omgekeken naar kasten, bureaustoelen of andere attributen die in de weg kunnen staan.

Het is van belang om vooraf een budget in te stellen zodat alle mogelijke plannen en indelingen waar gemaakt kunnen worden. Als je werkt middels een eisenlijst, kan je prioriteiten aankruisen en bijzaken eventueel later oppakken. Vanuit het budget kijk je naar de mogelijkheden en ontdek je ook wat het beste werkt voor jouw ruimte. Maar ook hoe de indeling hiervan optimaal ingericht kan worden met de beschikbare middelen. Kies je voor een andere vloer? Kies je toch voor een tussenmuur of ga je voor een set kasten die een ruimte in twee verdeelt.

Wensen en behoeften van het personeel

Een kantoor moet ook aan de wensen en behoeften van het personeel voldoen. Dit houdt natuurlijk niet in dat er alleen naar het personeel geluisterd moet worden en je als baas niks te zeggen hebt. Let wel op bepaalde zaken zoals ergonomische bureaustoelen en verstelbare bureaus. Zo kan iedereen zijn werkplek aanpassen naar wens. Ergonomische meubels zorgen voor een betere positie en dus een hogere concentratie en minder verzuim. Bij het samenstellen van een kantoor zijn dit dus belangrijke meubels waar je zelf profijt van zal hebben.

Er kan ook besproken worden of het personeel behoefte heeft aan gescheiden ruimtes of dat zij graag in één ruimte aan de slag willen. Hierbij kan de samenstelling van kantoormeubelen een grote rol spelen. Zo kan je kiezen voor grote archiefkasten die open of dicht zijn. Open kasten kunnen ruimtes scheiden maar behouden de open sfeer doordat collega’s binnen handbereik zijn en men elkaar kan zien en/of horen.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×